Dacă căutați o trotinetă electrică accesibilă pentru uz urban, am un sfat interesant pentru dumneavoastră. Am testat timp de câteva săptămâni modelul Aerium T350 PRO, care poate fi achiziționat la ofertă pentru aproximativ 1 249 Lei (1 799 Lei fără reducere). Vă voi împărtăși experiența mea, care vă va ajuta să decideți dacă acest model este alegerea potrivită pentru dumneavoastră.
Evaluarea trotinetei electrice Aerium T350 Pro
Bună
Trotineta electrică Aerium T350 PRO s-a dovedit în timpul testării o alegere interesantă pentru uz urban. Cu o greutate redusă de 12,5 kg oferă o portabilitate și compactitate excelentă, acesta fiind cel mai mare avantaj al său. Motorul de 350 W este suficient pentru traficul urban obișnuit, dar la dealuri își atinge limitele. Autonomia reală de aproximativ 25 km va satisface majoritatea utilizatorilor.
Roțile dure de 8,5 inch fără suspensie îi definesc clar utilizarea – exclusiv pentru drumurile urbane pavate. O putem recomanda în principal începătorilor și utilizatorilor urbani care caută o trotinetă ușoară pentru deplasările zilnice. Pentru utilizatorii mai pretențioși sau pentru mersul pe teren accidentat, un model cu suspensie și motor mai puternic va fi mai potrivit.
- Puterea motorului de 350 W (suficientă pentru oraș)
- Viteză foarte bună de până la 33 km/h (după deblocare)
- Greutate redusă de 12,5 kg cu o capacitate de încărcare solidă de 120 kg
- Manipulare și depozitare ușoară
- Încărcare rapidă
- Funcții practice (cruise control, aplicație mobilă)
- Roți pline fără întreținere (nu există risc de pană)
- Fără suspensie - mers mai dur pe denivelări
- Autonomie reală mai mică cu aproximativ 30% (aproximativ 25 km)
- Platformă îngustă
- Putere mai slabă la urcări abrupte
- Iluminare LED de bază
Construcție și finisare – 7,5/10
Primul contact cu trotineta a fost o surpriză plăcută. După despachetare, asamblarea a durat doar câteva minute – a trebuit doar să strâng patru șuruburi și am putut pleca. În timpul testării de câteva săptămâni, nu a trebuit să strâng din nou șuruburile, dar recomand verificarea lor din când în când, în special după schimbările de vreme sau după utilizare intensivă.
Greutate și transport
Ce m-a impresionat cu adevărat este greutatea redusă, doar 12,5 kg. În practică, asta înseamnă că am putut ridica trotineta din cutie cu o singură mână și am putut-o transporta la fel de ușor pe scări sau o puteam încărca în mașină. În comparație cu unele modele concurente care cântăresc peste 20 kg, aceasta este o diferență semnificativă pe care o veți aprecia în utilizarea zilnică.
Mecanism de pliere
Sistemul de pliere este bine gândit și foarte intuitiv după o scurtă familiarizare. Trebuie să recunosc că la primele încercări a trebuit să apăs puțin mai tare pentru ca mecanismul să se fixeze corect. După câteva pliări și depliări, totul funcționa perfect. În stare pliată, trotineta are dimensiuni compacte – 108 cm lungime și 48 cm înălțime, iar când este depliată atinge o înălțime de 108 cm cu o lățime a ghidonului de 43 cm. Platforma are dimensiunile de 15 cm lățime, 57 cm lungime și 15 cm adâncime. Trotineta este potrivită pentru utilizatori cu înălțimi între 140-190 cm.
Construcție și confort în mers
În timpul testării, am observat câteva compromisuri constructive. Platforma este destul de îngustă, ceea ce am simțit ca utilizator mai înalt mai ales în timpul călătoriilor mai lungi – nu este ușor să găsești o poziție confortabilă pentru picioare. Trebuie să subliniez și că trotineta electrică este într-adevăr destinată exclusiv pentru oraș. Are roți pline de 8,5 inch (21,6 cm) fără suspensie, ceea ce are avantajele și dezavantajele sale:
Avantaje | Dezavantaje |
---|---|
Construcție fără întreținere Nu există riscul de pană Accelerație și manevrabilitate foarte bună în traficul urban Capacitate de încărcare surprinzător de bună până la 120 kg |
Simțiți fiecare denivelate Mersul pe pavaj sau trotuar deteriorat este foarte incomod Nu o folosiți pe teren accidentat |
Durabilitate și finisare
Trotineta are protecție IP54. În practică, aceasta înseamnă protecție împotriva stropirii cu apă și rezistență parțială la praf. Din experiența personală pot spune că face față ploii ușoare sau bălților de 2-3 cm, dar nu aș ieși cu ea pe ploaie torențială. Construcția pare puțin plastică la prima vedere, veți simți asta puternic când o despachetați, dar cadrul din aliaj de aluminiu asigură o bună durabilitate.
Alimentare și autonomie – 8/10
Autonomia bateriei este adesea un factor decisiv în alegerea unei trotinete electrice. Trotineta electrică Aerium T350 PRO este echipată cu o baterie litiu cu capacitate de 10,5 Ah. Producătorul declară o autonomie de până la 35 km, dar în timpul testării am descoperit că realitatea este puțin diferită.
Autonomie reală și funcționarea bateriei
Producătorul declară o autonomie de până la 35 de kilometri, dar din experiență personală pot spune că în utilizarea normală trebuie să vă așteptați la o autonomie mai mică cu aproximativ 30%. Autonomia reală este influențată de mai mulți factori importanți. În primul rând greutatea utilizatorului (producătorul a testat cu un utilizator de până la 75 kg), și aceasta este o valoare destul de optimistă. Un rol important îl joacă și profilul terenului. În special dealurile frecvente pot reduce semnificativ autonomia.
La fel de important este stilul dumneavoastră de conducere. La conducerea sportivă la putere maximă trebuie să vă așteptați la o autonomie mai mică comparativ cu conducerea economică. Surprinzător de mare este și influența temperaturii ambientale – în lunile de iarnă autonomia poate fi cu până la o treime mai mică decât vara. Pentru a atinge autonomia maximă, este ideal să mențineți o viteză în jurul a 18 km/h. Această valoare s-a dovedit optimă în timpul testării.
Încărcarea și îngrijirea bateriei
În ceea ce privește încărcarea, am avut experiențe în general pozitive. Încărcarea completă durează conform producătorului 6 ore, ceea ce este o valoare standard în această categorie. Sistemul de încărcare este echipat cu protecție la supraîncărcare, dar totuși recomand deconectarea încărcătorului la 2 ore după atingerea încărcării complete. Un element interesant este oprirea imediată a afișajului trotinetei când este conectată la rețea. Astfel, puteți urmări starea încărcării doar pe indicatorul încărcătorului.
Sfaturi practice pentru durata maximă de viață a bateriei
Pentru o durată lungă de viață a bateriei, este important să respectați câteva obiceiuri de bază. Când nu folosiți trotineta pentru o perioadă mai lungă, de exemplu în afara sezonului, este necesar să încărcați bateria cel puțin o dată pe lună. Nu expuneți niciodată trotineta la temperaturi extreme, fie ele ridicate sau scăzute. Depozitarea ar trebui să se facă într-un mediu uscat la temperatura camerei – ideal acasă sau în alte spații încălzite, nu în garaj sau pe balcon.
Performanță și viteză – 8/10
Motorul și puterea sa
Trotineta este propulsată de un motor electric cu puterea de 350 W. Această valoare reprezintă standardul pentru modelele urbane. În practică, în timpul testării am observat mai multe caracteristici importante ale motorului. La pornire, motorul este mai progresiv, în special când trotineta este încărcată complet. Pe teren în pantă se manifestă limitele puterii – la urcări de peste 15 grade motorul pierde în mod vizibil din putere. De asemenea, la un nivel scăzut al bateriei, scăderea puterii este clar perceptibilă. Pe secțiunile plane însă, motorul oferă o dinamică plăcută a mersului. Puterea de 350 W se dovedește suficientă în traficul urban pentru deplasări normale și naveta zilnică.
Moduri de viteză
Trotineta oferă trei moduri de viteză de bază, pe care le-am testat temeinic. În modul ECO, viteza este limitată la 10 km/h. Acest mod este ideal pentru începători și situații când trebuie să maximizați autonomia bateriei. Este util și la deplasarea în trafic urban aglomerat.
Modul standard marcat cu litera D permite deplasarea până la 15 km/h. Reprezintă un compromis bun între viteză și autonomia bateriei. Pentru deplasările urbane normale, acest mod este perfect suficient.
Modul sport S este limitat din fabrică la 25 km/h, dar printr-o procedură simplă viteza poate fi deblocată până la 33 km/h. În timpul testării am măsurat chiar și viteze de peste 45 km/h la coborâre. La asemenea viteze însă trebuie să fiți extrem de precauți.
Pentru o deplasare mai confortabilă am folosit adesea funcția cruise control. Aceasta s-a dovedit foarte practică în special pe secțiunile drepte mai lungi. Am apreciat și posibilitatea de comutare între pornirea imediată (zero start) și kick start. Din experiență personală prefer kick start, adică pornirea după împingere, care mi se pare mai sigură. La frânare ajută și frânarea automată cu motorul electric în roata din față.
Dotări și control – 8,5/10
Afișajul amplasat central pe ghidon oferă toate informațiile importante în timpul mersului. Pe ecranul clar puteți urmări viteza curentă, starea bateriei prin intermediul unui indicator cu cinci segmente, modul de deplasare selectat precum și indicatorii pentru conexiunea Bluetooth și iluminare.
În ceea ce privește aplicația mobilă, am fost plăcut surprins că nu aveți nevoie de ea pentru utilizarea normală a trotinetei. Aplicația YouFs-A oferă însă o serie de funcții utile pe care le puteți folosi pentru opțiuni extinse. Puteți seta viteza maximă până la 33 km/h, bloca trotineta prin blocarea roții, ajusta parametrii modurilor de deplasare după preferințele dumneavoastră, urmări distanța parcursă și timpul de deplasare, sau vizualiza poziția curentă. Singurul dezavantaj real al aplicației este absența limbii române.
Din punct de vedere al siguranței, am testat temeinic mai multe elemente cheie. Trotineta este echipată cu frână cu tambur și frână electrică a motorului. La frânare se aprinde intermitent automat lumina roșie din spate, ceea ce crește siguranța. Trebuie să atrag atenția însă asupra sensibilității mai mari a frânelor – la început trotineta se smucește puțin la frânare, de aceea recomand să frânați progresiv și să țineți corpul ușor înclinat spre spate. Cu puțină practică vă veți obișnui repede cu caracteristica frânelor.
Iluminarea trotinetei este asigurată prin lumini LED față și spate, care fac parte din dotarea standard. Pentru deplasarea pe timp de zi iluminarea este perfect suficientă, dar dacă planificați deplasări regulate pe timp de noapte, aș recomanda investiția într-o lumină suplimentară mai puternică. Un accesoriu util este soneria bine audibilă.
Trotineta dispune și de o serie de elemente practice care fac mai plăcută utilizarea zilnică. Suportul stabil permite parcarea în siguranță, apărătoarele față și spate protejează bine împotriva apei și murdăriei la deplasarea pe vreme umedă, iar mânerele confortabile de pe ghidon asigură o prindere sigură chiar și în timpul deplasărilor mai lungi.
În general trebuie să spun că dotarea și controlul trotinetei sunt la un nivel foarte bun, în special având în vedere categoria de preț. Majoritatea funcțiilor sunt bine gândite și practice, deficiențele sunt mai degrabă cosmetice și nu limitează semnificativ utilizarea zilnică.